Yamahas fortrinn!

Avansert firetaktsteknologi basert på teknisk innovasjon Vår ambisjon er å utvikle stillegående firetaktsmotorer som bruker lite bensin og er miljøvennlige. De nye motorene vi utvikler skal ha samme akselerasjonsvillighet og toppfart som en totakter. Vi vil ikke at denne utviklingen skal koste deg mer i form av økt vekt og redusert kjøreglede. Dette har vi klart. Yamaha har i dag en komplett serie miljøvennlige, lette firetaktere med ytelse fra 2,5 til 350 hester. Yamaha er den eneste produsenten i verden som kan levere en firetakt utenbordsmotor basert på en V8 motorblokk.

Hver enkelt motormodell er basert på den mest avanserte og sofistikerte motorteknologi som finnes. Teknologien er tilpasset slik at den skal tåle et tøft, maritimt driftsmiljø. Vi har utviklet en helt ny motorlayout og nytt eksossystem, og Yamaha bruker bare robust elektronikk som styrer og overvåker alt fra forbrenning til behov for service og ettersyn.

Yamahas suksess er basert på at vi begynner med blanke ark og konstruerer komplette utenbordsmotorer. Svært mange andre produsenter bruker motorer de henter fra en bilfabrikk. Velger du Yamaha, vil du finne en motor som er skreddersydd din båt og dine behov.

Vi har alt. Fra en lett, kompakt, bærbar 2,5 hester til en V8 motor som yter 350 hester. Våre motorer finnes med mange forskjellige konfigurasjoner: Kort, lang eller ultralang motorstamme. Manuell eller elektrisk start. Fjernkontroll. Hydraulisk styring. Instrumenter. Girhus med motroterende propellere.

Yamaha Customer Outboard Protection

Y-COP (Yamaha Customer Outboard Protection) er et ukomplisert og brukervennlig sysem med en praktisk fjernkontroll som låser motoren ved å trykke på en knapp.

Prosessorbasert motorkontrollmodul (ECM)

Alle motorer fra 30 hester og mer har ECM. Via en bærbar datamaskin kan mekanikeren diagnostisere motoren og også sjekke hvordan den er kjørt.

  • ECM overvåker hele motoren
  • ECM sikrer jevn og problemfri drift
  • ECM er basert på avansert programvare for motorstyring
  • ECM aktiverer varselsystemer og beskytter motoren

Start-i-gir lås

Motoren kan bare startes når den står i fri. Systemet leveres både på motorer med manuell og elektrisk start.

CDI/TCI tenningssystem

Yamaha bruker tenningssystem uten bevegelige deler. Tenningssystemet skal ikke overhales eller justeres. Motoren er lett å starte, den går alltid jevnt og vil gi god akselerasjon.

  • Sterk og jevn gnist uavhengig av fart og belastning
  • Jevn gnist gir tennpluggene lengre levetid

Powertrim med stort utslag

Systemet til Yamaha er spesielt. Det gir rask respons og gjør det mulig fra førerplassen å justere motorens trimvinkel fra -4° til + 16°. Trimming av motoren gir bedre akselerasjon og høyere toppfart. Tilgjengelig fra og med 25 hk.

Innstilling for grunt vann

Gjør det mulig å kjøre på grunt vann uten å skade propellen.

Digitale instrumenter og nettverksbasert instrumentering

Alle 2009-modeller med EFI (elektronisk bensininnsprøyting) med mer enn 30 hk kan kobles til en Yamahaserie med avanserte, digitale multifunksjonsinstrumenter:

  • Turteller med varsellamper som viser turtall, driftstid i timer, trimvinkel, oljetrykk
  • Logg med fart, trip, tid, bensinmåler, ladespenning
  • Forbruksmåler som regner ut bensinforbruk og drivstofføkonomi

Yamaha-motorenes digitale, elektroniske nettverk kan kobles sammen med en rekke forskjellige instrumenter. Instrumentene gir informasjon om motorens tilstand. Du som båtfører kan velge hva instrumentene skal vise. Instrumentene er oversiktlige, lette å lese av og solide. Full oversikt og kontroll.

Spylesystem for ferskvann

Med dette systemet slipper du å starte motoren for å rense den for sand, salt og annen skitt. Du kobler en hageslange til koblingen på motoren og spyler de innvendige kanalene rene. Dette reduserer korrosjon og sikrer god kjølekapasitet. Standard fra og med 6 hk

Generator med høy ytelse

De fleste modellene har generator med ekstra stor kapasitet. Det betyr at batteriet er fulladet, selv om du lenge har kjørt på ekstremt lave turtall og brukt mye ekstrautstyr som trekker strøm.

Ladesystem for to batterier

Dette systemet gjør at du har to separate strømsystemer om bord - ett for å starte motoren og ett beregnet på utstyr som trekker strøm. Det garanterer sikker start. Kan leveres fra 150 hk motorer.

Motroterende propeller

Med to vanlige motorer vil båten trekke mot babord og være vanskelig å styre i høye hastigheter. Ved å bruke en standard motor og en som har motroterende propell elimineres problemet. Motor med girhus som gir motroterende propell kan leveres fra og med F115.

Yamahas korrosjonsbeskyttelse

Yamaha har i 50 år forsket på og testet ut forskjellige systemer for korrosjons- og rustbeskyttelse. Det har resultert i et system bygd opp av fem forskjellige lag med primer og lakk som varmebehandles for å optimalisere styrken.

YDC-30

YDC-30 er en spesiell sterk og korrosjonsbestandig aluminiumslegering Yamaha har utviklet. Den brukes til utvendige motorkomponenter.

Offeranoder

Yamaha bruker bare det beste og reneste materialet i sine anoder. De er plassert forskjellige steder utenpå motoren for å beskytte den mot galvanisk korrosjon. Noen modeller har også anoder i motorblokken og kjølesystemet.

Spesiell sinkbeskyttelse

Noen motordeler må lages i stål som ikke er rustfritt. Disse delene beskytter Yamaha med et spesielt sinkbelegg.

Rustfritt stål med høy kvalitet

Når det er nødvendig for styrke og holdbarhet, bruker Yamaha rustfritt stål. Det gjelder for eksempel drev og tannhjul, propellaksel og styrearm.

Fem lag primer og lakk

Finishen og holdbarheten oppnår Yamaha ved å bruke et system som er basert på primer, grunning, maling og akryllakk som avslutningsvis forsegles med et lag klar uretanlakk. For å bli så hard, sterk og holdbar som mulig, varmeherdes lakken.

Dual In-bank™ exhaust

Eksosen ledes i to separate systemer mellom sylinderrekkene. Det gir en smal og kompakt motor. En Yamaha finesse som kalles Power Surge Chambers bidrar til å effektivisere forbrenningen.

Smidde motorfester

F350 er bygd for å tåle det meste. Motorfestene er i smidd aluminium. Overdimensjonert festebrakett eliminerer vibrasjoner i båten.

Lange innsugningsrør

Rørene motoren suger luft gjennom er lange, og de er balansert slik at alle sylindrene får riktig mengde kjølig luft.

Overdimensjonert girkasse og solide lagre

Det nye undervannshuset, tilpasset større propeller, har supersterke lagre og lageroverflater. To vanninntak sørger for at motoren får tilstrekkelig kjøling.

VCT - Variabel ventilkontroll

Variabel ventilkontroll gjør at motorens "åndedrett" optimaliseres i forhold til turtall og belastning. VCT gir motoren ekstra kraft mellom 2000 og 3500 o/min.