JEANNEAU

I 1957 var, Henri Jeanneau, allerede lidenskapelig opptatt av fly og biler, hadde nettopp oppdaget en helt ny lidenskap for motorbåter, en som begynte da han så en båt passere foran vinduet sitt. Like etterpå, i Les Herbiers, Frankrike, hjemstedet for tradisjonelt håndverksarbeid, begynte han å bygge et treskrog som han deltok med i 6-timers Paris konkurranse, den største nasjonale løp på den tiden. Han var først over linjen, og dette tente noe i ham. Så ble hobbyen hans til jobb. I 1959 leide han kanobyggere som lærlinger i sin nye virksomhet, "Nautical Hall of the West", som skulle bli, noen år senere, Jeanneau skipsverft. Frankrike stod foran en enestående økonomisk vekst, og det nye selskapet forstod raskt at ved hjelp av de nye elektriske apparater konstruert for å lette husarbeid, ville få familier til å vie mer tid til fritidsaktiviteter - til solen, til sjøen, og til båtliv!

I 1961 debuterte Jeanneau første glassfiber motorbåt. Det var Calanque. Den beholdt tredekket og hadde linjene til en fregatt, som var i og for seg perfekt siden det ble støpt utenpå et treskrog. Samme år ble en drøm til virkelighet: Jeanneau skapte den første hel støpte glassfiber båten. Dette nye materialet, et petrokjemisk produkt, skapte en enestående teknologisk fordel. Fra en enkelt form, kunne man lage hundrevis av skrog. Glassfiber ble påført formen og impregnert med harpiks, spred ut med en valse. Arbeidere måtte bare vente på det nye skroget skulle herde, og da begynte de på neste. Det var begynnelsen på en storslagen saga av motorbåter hvor man bygget over 1500 i en serie. En etter den andre, navnene fulgte: den "Squale," the "Lion de Mer," the "Caraïbe", og deretter den første store Jeanneau motor yacht, "Imperator 900", som ble lansert i 1966. Hun ble risset inn i en vegg til 1/1 skala. The Grand produktlinjene inkluderte: Skanes, Arcachonnais, Esteou, Cap Camarat, Merry Fisher, Leader og Prestige.

Fra håndverker arbeid på 1960-tallet som var normen i Frankrike og andre steder - hver båt var unik, og ofte tilpasset mens de var under produksjons - til 2007 og de nye teknologiske fremskritt lik dem man ser i luftfart feltet, gjør at Jeanneau lager båter ved hjelp av 3-dimensjonal design software og digitalt kontrollerte laser-skjæremaskiner. I løpet av de siste 50 års utvikling, har menn og kvinner hos Jeanneau utviklet seg i sine felt samtidig som de har bevart sin lidenskap for havet og kjærlighet til godt utført arbeid. På Jeanneau, har tømrere holdt på sine ideer og mekanikere har holdt sine verktøy for reparasjoner. I begynnelsen, for å teste styrken i de første glassfiber båtene, ble en båt spent fast i et tau og satt på vannet i Lake Tricherie, ca. 10 km. fra Les Herbiers, hvor den franske fabrikken og verftet var. Der, i full fart, ble den trukket over en rampe og opp i luften, over en nærliggende vei, for deretter å lande i en åker. Henri Jeanneau var ved roret, selvfølgelig. I dag blir realistiske tester utført litt annerledes ved å krysse havet og med navigasjon.

De første Jeanneau seilbåtene ble lansert i 1964, en dato som er synonymt med starten av fritidsbruk. Samme år, Éric Tabarly fanget publikums oppmerksomhet da han konkurrerte i den engelske transatlantiske racet, "l'Ostar," ombord i sin 44-fots ketch, den "Pen Duick II."

Hvor ville fransk havseiling - eller til og med fritidsbruk - vært uten Eric Tabarly sin seier i 1964? Det var første gang at en fransk statsborger vant over engelskmenn på deres egen hjemmebane. Tabarly ble den store helten i Frankrike. Han gav sin lidenskap for havet over til en ny generasjon, og han skapte en veritabel mani for seiling blant franskmenn. Han inspirerte mange mennesker som ble berømte for egne ferdigheter, inkludert Alain Colas, Olivier de Kersauson, Philippe Poupon, Marc Pajot, Titouan Lamazou, Michel Desjoyeaux, Philippe Monnet, Francis Joyon, og Jean Le Cam.

På slutten av 1960-tallet, ble fritidsbruk av seilbåter vanlig, og verft som Jeanneau begynte å produsere sine første seilbåter for å dra nytte av denne nye entusiasme for seiling. Teknologiske nyvinninger senket produksjons- og innkjøpskostnader, og fritidsbruk ble tilgjengelig for massene. Den berømte Glénans seilskole funnet sin gullalder i samme periode. Det var slutten på en periode med aristokratiske sjømenn, og seilbåt produksjonen eksploderte med den fabelaktige Sangria, en modell som ble lansert av Jeanneau i 1970 og som solgte over 2700 båter. Denne formidable suksessen befestet Jeanneau plass i tet av den marine næringen innen design og bygging av fritids seilbåter.